Marketing internetowy. Czym jest i jak działa?



https://www.sempire.pl/pozycjonowanie/

Jesteśmy oswojeni ze słowem "marketing" na tyle, by nawet się nie zastanawiać, co kryje się w jego definicji, nie mówiąc już o strukturze czy poszczególnych gałęziach. Przybliżenie istoty marketingu, w szczególności marketingu internetowego, może się jednak okazać przydatne nie tylko dla przedsiębiorców, którzy wykorzystują go w praktyce, ale i dla potencjalnych klientów, by zwiększyć ich świadomość względem procesu, w którym uczestniczą.

W największym skrócie marketing oznacza zaspokajanie potrzeb odbiorców przy jednoczesnym osiąganiu zysku. Polega na swobodnej wymianie, jak też tworzeniu i oferowaniu – zarówno grupom, jak i jednostkom – towarów i usług o określonej wartości. Aby okazał się skuteczny, powinien przyjąć formę uporządkowanej i przemyślanej strategii, z wykorzystaniem naukowej wiedzy, znajomości rynku i z uwzględnieniem specyfiki grupy docelowej. To ciągły proces, polegający na jak najdokładniejszym określeniu potrzeb, które należy zaspokoić, jak również monitorowaniu skuteczności działań poprzez analizę sprzedaży i komunikację z rynkiem.

Marketing z perspektywą na przyszłość

Ze wszystkich gałęzi marketingu to marketing internetowy jest tą, która rozwija się obecnie najbardziej intensywnie. Firmy coraz częściej przenoszą swoją działalność do sieci i potrzebują w niej zaistnieć, zapisując się w pamięci użytkowników. Internet daje możliwość szybkiego dotarcia do dużej grupy klientów, nawiązywania z nimi interakcji i bezpośredniego nadzoru nad efektami działań. Marketing internetowy, czyli e-marketing, wykorzystuje to medium, by wprowadzić produkt na rynek, promować go, a jednocześnie budować pozytywny wizerunek samej marki. Jeden z podstawowych elementów odróżniających marketing internetowy od tradycyjnego to zwiększenie roli odbiorcy – klient staje się rzeczywistym uczestnikiem dialogu z firmą i udziela informacji zwrotnej, dzięki której można kształtować kolejne działania.

Najczęściej przyjmowanym podziałem w obrębie marketingu internetowego jest podział na SEM (search engine marketing – marketing w wyszukiwarkach), display, email, a czasami ze względu na kanał promocji – mobile (urządzenia mobilne) i desktop (komputery stacjonarne). Wygodnym rozróżnieniem jest też reklama jawna i niejawna – w przypadku tej pierwszej użytkownik jasno rozpoznaje, że ma do czynienia z przekazem reklamowym, w przypadku drugiej jest to umiejętnie ukryte.

 

Cele i narzędzia

Najważniejszym celem e-marketingu jest maksymalne zwiększenie widoczności marki w sieci za pośrednictwem kilkunastu narzędzi. Podstawa to strona www – to baza, na której można dalej budować rozpoznawalność. Klucz to odpowiednie wypozycjonowanie strony tak, by pojawiała się w wyszukiwarce jak najwyżej, dzięki słowom kluczowym, wskazanym frazom i technikom optymalizacyjnym zwanym SEO (z angielskiego search engine optimization). Równie istotna jest żywa obecność firmy w mediach społecznościowych – na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Snapchacie czy Google+, jak też współpraca z blogerami, vlogerami i influencerami, którzy mogą pochwalić się wierną grupą czytelników i widzów – ich polecenie jest w związku z tym wiele warte. Umieszczenie na popularnej stronie internetowej artykułu sponsorowanego to zazwyczaj składowa większej kampanii.

Inne elementy wchodzące w skład marketingu internetowego to:

Reklama banerowa, po kliknięciu przekierowująca na stronę reklamodawcy, która dzięki wykorzystaniu pomysłowej grafiki może być bardzo atrakcyjna wizualnie.

Pay per click, co oznacza, że każde kliknięcie w link bądź baner jest wynagradzane – firma płaci od każdego użytkownika.

Affiliate marketing, w Polsce znane przede wszystkim w formie programów partnerskich, kiedy osoba prowadząca swoją witrynę jest wynagradzana za promowanie produktu lub usługi.

Email marketing z wykorzystaniem newsletterów, biuletynów i dzienników elektronicznych, dzięki czemu firma buduje swój określony wizerunek w relacjach z klientem, na którego lojalności jej zależy.

Marketing wirusowy, opierający się na powtarzanych przez użytkowników rekomendacjach, co, jak wynika z badań, jest jedną z najpopularniejszych form promocji i sprawdza się w szczególności przy pewnego typu produktach, między innymi ofertach finansowych i sumplementach diety.

Content marketing, czyli publikowanie interesujących, unikalnych, wartościowych treści, skierowanych do wybranej grupy odbiorców, którą mogą one zainteresować ze względów edukacyjnych, informacyjnych czy po prostu rozrywkowych.

Video marketing, opierający się na założeniu, że do świadomości użytkownika najlepiej przedostają się treści wizualne – strategia reklamowa jest więc przekazywana z wykorzystaniem technik filmowych.

Marketing automation, dostosowujący proponowane treści reklamowe do użytkowników na podstawie zebranych o nich danych, na przykład aktywności w sieci, złożonych zamówień i wyszukiwań.

RTB, skrót od Real Time Bidding, co oznacza, że w ułamku sekundy podczas wyświetlania reklamy odbywa się osobna aukcja reklam, w której wygrywa ta z największą stawką.

 

Dlaczego warto, czyli korzyści

Jedną z najważniejszych korzyści jest zasięg – możliwość dotarcia do ogromnej liczby użytkowników posługujących się internetem, który z roku na rok staje się coraz bardziej nieodzownym elementem codziennego życia, i to praktycznie przez całą dobę. Stała komunikacja z użytkownikami i uzyskana w czasie rzeczywistym informacja zwrotna daje możliwość mierzenia skuteczności kampanii i szybkiej reakcji, w tym efektywnego dostosowywania treści do konkretnych odbiorców. Dzięki temu komunikaty marketingowe stają się konkretne, spersonalizowane i przekonujące dla grupy docelowej, na której nam zależy. Zyskujemy również wiedzę, jaka dokładnie ta grupa jest, czym się interesuje, czym żyje, jak reaguje, jak buduje relacje. Firma, która słucha swoich klientów, odpowiada na ich pytania i rozpoznaje potrzeby, zaskarbia sobie z czasem lojalność użytkowników, którzy sami stają się najlepszymi ambasadorami marki i jej pozytywnego wizerunku. Nie bez znaczenia są też względy finansowe. Według danych Google wzrost przychodów firm wykorzystujących narzędzia e-marketingowe jest średnio 2,8 raza większy niż tych, które ograniczają się wyłącznie do marketingu tradycyjnego. Dla firm małych i średnich to większa szansa rozwoju przy jednoczesnej optymalizacji kosztów.

 

Na co należy zwrócić uwagę

Decydując się na wykorzystanie marketingu internetowego należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim nie nastawiać się na krótkotrwałe efekty z użyciem tylko pozornie efektywnych technik, które ostatecznie osłabiają wizerunek firmy w oczach użytkowników. Strategia powinna być starannie przemyślana i długofalowa, przekaz spójny, a kanały komunikacji zróżnicowane – pamiętajmy chociażby o tym, że według badania OnAudience aż 42% użytkowników w Polsce posługuje się narzędziami blokowania reklam. Konieczna jest ciągła analiza zmieniających się trendów – to, co jest na fali obecnie, za pół roku może już przejść do lamusa. Internet to żywy, zmieniający się organizm i tylko trzymanie ręki na pulsie gwarantuje sukces. Dlatego trzeba obserwować skuteczność prowadzonych działań i w razie potrzeby wprowadzać korekty. I wreszcie, co najważniejsze: najlepiej nawet poprowadzony marketing internetowy nie sprawdzi się w ostatecznym rozrachunku, jeżeli za ofertą firmy nie będzie szła odpowiednio wysoka jakość.

 

Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy – wie, czego chce, poszukuje rozwiązań, które będą dla niego odpowiednie, i ma do dyspozycji szereg ofert, z których może wybierać. Decydując się na wdrożenie e-marketingu otwieramy się na dialog w jego naturalnym środowisku, stawiając się w roli partnera, a nie bezosobowej instytucji. Zaistnienie w sieci wymaga sumienności, wiedzy i zaangażowania, jednak przełożenie na efekty jest warte nakładu pracy, zwłaszcza że obecność nowych technologii będzie się w naszym życiu tylko zwiększać. Warto spróbować stać się częścią tego procesu.

Agencja SEM / SEO SEMPIRE
Telefon: +48613332211
Dąbrowskiego 77A
60-529 Poznań
wielkopolskie
WWW:
Godziny otwarcia:
Pon. - Pią. 8:00-16:00

2018 www.trustee.pl Content copyright