Optymalizacja SEO i pozycjonowanie stron na CMS Joomla.  Jak skutecznie pozycjonować stronę krok po kroku?

Założenie własnej strony www bez żadnego doświadczenia w projektowaniu witryn internetowych jest bardzo trudnym przedsięwzięciem. Na szczęście z pomocą przychodzą systemy zarządzania treścią dostępne w sieci. Jednym z nich jest Joomla, który pozwala na stworzenie atrakcyjnego serwisu dzięki intuicyjnemu panelowi zarządzania. Jednak nawet najlepsza strona nie będzie odwiedzana, jeżeli nie znajdzie się w wyszukiwarce, nie będzię posiadała optymalizacji SEO i nnie będzie pozycjonowana. Co to jest pozycjonowanie? To działania optymalizacyjne on page i off page, które powodują, że strona na popularne słowa kluczowe znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania wyszukiwarki takiej jak Google. Jak wskazują statystyki, zdecydowana większość użytkowników nie kliknie na link, który występuje na drugiej i kolejnej stronie w wynikach. Celem jest więc znaleźć się na topowych pozycjach w Google, dzięki czemu mamy szansę, że ktoś zechce do nas zajrzeć i skorzystać z oferty. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych również tych opartych o CMS Joomla jest niezwykle istotne.

Pozycjonowanie z Trustee

Czym jest Joomla?

Napis CMS z przykładowymi systemami cms

Joomla to darmowy system zarządzania treścią (CMS), na podstawie którego można budować strony internetowe. Dzięki Joomla da się modyfikować i kontrolować każdy aspekt witryny bez znajomości języków, takich jak HTML i CSS. W CMSie można na przykład wprowadzać treści i redagować je za pomocą edytora, tworzyć nowe podstrony oraz zmieniać ich wygląd i układ. Nawet osoby, które nie znają się na projektowaniu stron mogą samodzielnie prowadzić swój portal. Dla bardziej wymagających dostępne są również rozszerzenia (Extensions), co pozwala instalować różne dodatki innych autorów zwiększające funkcjonalności. Z Joomla otworzysz także swój sklep online. Wystarczy, zainstalować VirtueMart, czyli platformę e-commerce i połączyć ją z CMSem. Warto więc rozważyć Joomla jako alternatywę do budowania witryny od zera, bo pozwala zaoszczędzić czas i jest prosty w obsłudze. Najnowsza wersja Joomla 3 dostępna jest za darmo.

Joomla a pozycjonowanie stron

Decydując się na system Joomla, nie zapominajmy o konieczności pozycjonowania strony - SEO, czyli optymalizacji serwisu www pod wyszukiwarkę. Jeśli spodziewamy się, że samo postawienie witryny internetowej wystarczy, to niestety odpowiedź jest negatywna. Joomla pomimo swoich zaawansowanych opcji, w wersji podstawowej nie jest najlepszym skryptem dla wyszukiwarek. Ponadto niektóre domyślne ustawienia mogą wręcz blokować indeksowanie przez roboty Google. Dlatego ważne jest, aby skutecznie zadbać o optymalizację witryny zarówno samemu, jak i z pomocą wtyczek. Na szczęście Joomla udostępnia niezbędne narzędzia, dzięki którym poprawimy widoczność w sieci, a jeśli nie znajdziemy wśród nich dobrych rozwiązań, to przydadzą się dodatkowe rozszerzenia. Dla tego CMSa istnieją specjalne pluginy SEO, dzięki którym z łatwością poprawimy pozycję w rankingu. Nie należy jednak zapominać także o samodzielnej optymalizacji strony. Każdy portal powinien być funkcjonalny zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarki.

Zalety oprogramowania Joomla

Podobnie jak inne skrypty tego typu, Joomla oferuje wiele możliwości swoim użytkownikom. Posiada nieco bardziej zaawansowane funkcje niż najpopularniejsze CMSy, ale ma także wiele innych zalet.

Zaawansowane zarządzanie

Joomla instaluje się stosunkowo szybko i po przejściu przez prostą konfigurację jest już gotowy do działania. Panel administracyjny z początku trochę przytłacza ze względu na mnogość opcji, ale po lepszym zapoznaniu się z nim możemy w pełni korzystać z możliwości tego CMSa. Pozwala on na tworzenie nawet bardziej skomplikowanych stron www.

Wsparcie techniczne

Wybierając Joomla dostajemy dostęp do tutoriali dla użytkowników, narzędzi programistycznych, a także forum dyskusyjnego. Istnieje również spora społeczność Joomla w Polsce, więc na pewno znajdziemy rozwiązanie dla naszych problemów.

Struktura linków pod pozycjonowanie

W Joomla generowane adresy URL dla podstron są przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarek. Zamiast zbioru niewiele mówiących znaczków dostajemy odnośniki z prostym adresem zawierającym nazwę wpisu lub pozycji z menu, a wyrazy oddzielone są myślnikiem.

Wtyczki

W Joomla możemy wybierać wśród wielu wtyczek dodających nowe elementy do strony. Poza tym już na starcie mamy do dyspozycji pełen pakiet opcji, więc nawet jeśli inne CMSy oferują więcej pluginów, to w Joomla początkowe funkcjonalności są już bardzo dobrze rozbudowane.

Łatwe zarządzanie nawigacją

W przypadku bardziej skomplikowanych stron należy zadbać o prawidłową nawigację. Joomla stworzył system, w którym bez problemu można nią zarządzać, nawet jeśli hierarchia podstron jest dosyć zaawansowana. To ważne z punktu widzenia nie tylko użytkowania, ale także wyszukiwarki, która sprawdza między innymi czy treść odpowiada adresom odnośników.

Joomla to jeden z bardziej rozwiniętych CMSów cieszący się sporą popularnością. Nic dziwnego, bo ma do zaoferowania naprawdę wiele. Oczywiście to od nas zależy czy opcje, które prezentuje są wystarczające dla postawienia naszej strony internetowej, ale przy podejmowaniu decyzji warto wziąć pod uwagę jego zalety.

Wtyczki do Joomla pod pozycjonowanie

Skuteczne pozycjonowanie to nie tylko zasługa zmian bezpośrednio wprowadzanych w treści i kodzie strony z poziomu panelu administracyjnego. Programiści od dawna pracują nad narzędziami, które ułatwiają dostosowywanie strony do indeksowania przez przeglądarkę. Joomla również oferuje takie rozszerzenia, zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

sh404SEF

sh404SEF

Sh404SEF to jedna z najbardziej znanych wtyczek dla Joomla. Jej wielofunkcyjność oraz kompatybilność z różnymi wersjami skryptu sprawia, że jest to dobre narzędzie dla SEO. Pozwala między innymi na:

  • Zarządzanie tagami Google
  • Przekierowywanie stron z błędem 404 na inne adresy URL
  • Usuwanie duplikatów witryn
  • Łatwą zmianę meta title (tytuł) i meta description (opis)
  • Ochronę przed niebezpiecznym oprogramowaniem

Oferuje również wsparcie dla Google Analytics, jest więc niezastąpioną wtyczką dla pozycjonowania. Roczna opłata za korzystanie z tego rozszerzenia wynosi 44 dolary.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/sh404sef/

SEO Boss

SEO Boss

SEO Boss dostarcza wiele narzędzi przydatnych z punktu widzenia SEO. Dzięki tej wtyczce można na przykład:

  • Zmieniać meta tagi, a także generować je automatycznie
  • Dowiedzieć się, które podstrony są źle otagowane
  • Automatycznie zastosować tagi H1, H2, H3 w strukturze strony
  • Monitorować skuteczność słów kluczowych w Google
  • Zarządzać linkami zewnętrznymi
  • Pingować, czyli informować Google o pojawieniu się nowego wpisu

Wszystkie te funkcje zdecydowanie wpływają na ranking wyszukiwarki, dlatego warto zaopatrzyć się w to rozszerzenie. Dostępne są dwa warianty SEO Boss Base, który można pobrać za darmo oraz SEO Boss Pro.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/seo-boss/

JCE

JCE

JCE to zaawansowany edytor tekstowy, który oferuje więcej możliwości niż podstawowa wersja w Joomla. Za pomocą tego narzędzia można nie tylko formatować tekst, ale także wrzucać i zmieniać nazwy plików graficznych, a także tworzyć linki do kategorii, wpisów oraz artykułów. Dostępna jest wersja darmowa, a także JCE Pro, które dodatkowo pozwala między innymi na edycję obrazków i dodawanie unikatowych podpisów oraz załączanie plików video z platform takich jak YouTube.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/jce/

EFSEO

EFSEO – Easy Frontend SEO

EFSEO to popularna wtyczka SEO dla Joomla służąca do ręcznego i automatycznego zarządzania metadanymi, takimi jak tytuł, opis czy słowa kluczowe. Bez problemu da się wprowadzić globalne zmiany, a także dodać ograniczenia znaków dla tytułów i opisów. Dane można przypisać do każdej strony, bez względu na używane rozszerzenia. To przydatne narzędzie dostępne jest za darmo, ale można wynagrodzić twórców wpłacając dowolny datek.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/easy-frontend-seo/

JoomSEF

JoomSEF

Pomaga w tworzeniu przyjaznych adresów URL, a także zarządzaniu duplikatami stron. Dodatkowo daje opcję do generowania metadanych oraz zarządzania frazami kluczowymi. JoomSEF przyda się także do tworzenia własnych odnośników błędu 404. To przydatny dodatek SEO, który można pobrać za darmo.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/joomsef/

SEO Simple

SEO Simple

Meta tagi są bardzo istotne z punktu widzenia Google, ponieważ to za ich pomocą użytkownik dowiaduje się o treści strony. Dzięki wtyczce SEO Simple można automatycznie wygenerować odpowiednie tagi na podstawie kilku zdań dodanego tekstu. Jest to narzędzie przydatne, jeśli tworzone przez nas wpisy zawierają szczególnie zachęcające i unikatowe wstępy. SEO Simple jest darmową wtyczką.

Strona wtyczki: http://www.nocean.ca/plugins/seosimple-joomla-plugin/

OSmap

OSmap

Plugin OSmap służy do generowania map XML. To za ich pomocą roboty Google poruszają się po naszej stronie, więc żeby ułatwić im sprawne odczytanie treści, dobrze jest posiadać taki plik. Dodatkowo wtyczka OSmap pozwala na tworzenie map HTML dla użytkowników witryny. Dostępna jest w wersji darmowej, a OSmap Pro rozszerza program o dodatkowe funkcje, np. tworzenie map dla plików graficznych. Wówczas za pół roku korzystania zapłacimy 39 dolarów, a za rok 49 dolarów.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/osmap/

JCH Optimize

JCH Optimize

Jednym z ważniejszych aspektów optymalizacji jest zadbanie o szybkie ładowanie się strony. Dzięki JCH Optimize można na przykład automatycznie połączyć pliki CSS i Javascript w jeden, a następnie go zminimalizować. Poza tym pozwala łączyć zbiory obrazków w tzw. CSS Sprites, żeby przeglądarka nie musiała pobierać każdego z nich indywidualnie, co stanowczo zmniejsza wagę grafiki. To narzędzie dostępne jest za darmo lub w wersji Pro w trzech wariantach subskrypcji w cenie od 29 do 99 dolarów.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/jch-optimize/

ImageRecycle

ImageRecycle

To plugin przeznaczony do automatycznej minimalizacji rozmiarów plików graficznych oraz pdf na stronie. Pozwala również wygenerować raport dotyczący skuteczności naszych działań optymalizacyjnych. Można samodzielnie ustawić interesującą nas jakość oraz rozmiar obrazka dla rozszerzeń .jpg, .png oraz .gif. Koszt zmienia się w zależności od liczby obrazków i może wynosić od 10 do 50 dolarów.

Wiele aspektów ważnych dla pozycjonowania strony można dostosować za pomocą wtyczek Joomla. Należy jednak pamiętać, aby dokładnie czytać dołączone do nich poradniki, bo niektóre z nich mogą wzajemnie się wykluczać. Poza tym dodanie zbyt wielu rozszerzeń często negatywnie wpływa na szybkość ładowania się strony.

Strona wtyczki: https://extensions.joomla.org/extension/imagerecycle-image-optimizer/

Adudyt SEO Joomla - Jak zoptymalizować Joomla pod pozyjonowanie?

Jeśli zależy nam na wypromowaniu strony w wyszukiwarce i dotarciu do nowych odbiorców, to powinniśmy zadbać o skuteczne wypozycjonowanie i audyty stron www. Wtyczki dostępne dla Joomla świetnie się w tym sprawdzą, ale pewne zmiany można także wprowadzić samodzielnie z poziomu panelu sterowania. Dzięki temu nasza witryna stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników, a roboty Google nie będą miały problemów z jej indeksowaniem.

Połączenie z właściwym serwerem

W pierwszej kolejności musimy upewnić się, że do hostowania portalu opartego o skrypt Joomla używamy serwera innego niż IIS (Windows). Połączenie z nim spowoduje, że nie będziemy mogli swobodnie nadpisywać adresu URL, a czasami mogą wystąpić także problemy z konfiguracją samego Joomla. Warto jest więc połączyć się z serwerem Apache, który posiada moduł mod_rewrite. To udany przepis na oszczędzenie sobie frustracji z powodu niedziałających funkcji.

Nadpisywanie URL

Aby umożliwić nadpisywanie adresów URL, należy w ustawieniach Konfiguracji globalnej zezwolić na zastępowanie automatycznie generowanych nazw. Dzięki temu adres podstron nie będzie już tylko zbiorem znaczków, ale zostanie stworzony na podstawie tytułów pozycji menu lub wpisów. Takie proste adresy Joomla są lepiej widziane przez roboty Google.

W tym miejscu dobrze jest także zmienić nazwę pliku htaccess.txt na .htaccess. Tę drugą wersję wykorzystuje zarówno Joomla, jak i mod_rewrite. Jest to konieczne, aby nadpisywanie adresów URL zadziałało.

Plik robots.txt

W automatycznie wygenerowanym przez Joomla pliku robots.txt pojawia się polecenie wykluczania katalogu grafiki, co oznacza, że wyszukiwarka będzie omijała go podczas przeszukiwania strony. Dlatego należy usunąć wiersz /images/, dzięki czemu obrazki będą poprawnie interpretowane przez roboty Google.

Przekierowanie z www lub bez www

Wbrew pozorom, Google traktuje tę samą stronę z www oraz bez jako oddzielne adresy. Trzeba więc zadbać o odpowiednie przekierowanie bez względu na to, czy przedrostek znajduje się w adresie URL. Proces ten znany jako przekierowanie 301 można uruchomić edytując plik .htaccess. W ten sposób nawet jeśli link będzie już nieaktualny, to nastąpi przeniesienie użytkownika na inną stronę o podobnej tematyce lub na stronę główną.

Jest to także ważny element dla strony głównej, ponieważ jeśli istnieją dwa warianty witryny z www i bez, to Google może uznać je za duplikaty. Należy więc pilnować przekierowania na właściwą wersję.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe stanowią absolutną podstawę w tworzeniu treści. Dlatego odpowiedni dobór fraz znacząco wpływa na pozycję w rankingu wyszukiwarki. W tym celu można spróbować automatycznych generatorów oferowanych przez pluginy Joomla, np. SEO-Generator lub dobrać je samemu. Następnie słowa kluczowe powinny zostać umieszczone w treści strony, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić z ich nagromadzeniem.

Metadane

Kiedy już stworzymy zbiór fraz kluczowych dla naszej witryny, trzeba także zadbać o odpowiednie tytuły i opisy, które wyświetlają się w Google. Można to zrobić ręcznie dla każdego artykułu i pozycji menu lub skorzystać z wtyczek, np. SEO Boss, która pozwoli zrobić to automatycznie. Każda strona powinna zawierać unikalny tytuł i opis zachęcające użytkowników do kliknięcia na nasz link w wyszukiwarce.

Znaczniki HTML

Przy tworzeniu treści dobrze jest zwracać uwagę na to, czy ich struktura posiada znaczniki HTML, takie jak H1, H2 i H3 dla nagłówków. Poza tym, same nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe związane z tytułem strony. W Joomla można to zrobić poprzez zmianę aktywnego szablonu strony lub logując się do CMSa.

Optymalizacja grafiki

Żaden użytkownik nie będzie chciał spędzić dużo czasu na naszej stronie, jeżeli za wolno się ładuje. Dlatego ważne jest, aby nie tylko teksty, ale także pliki graficzne ważyły odpowiednio mniej. Można je zmniejszyć na przykład w Photoshopie lub za pomocą rozszerzenia, takiego jak ImageRecycle. Dostępne jest również narzędzie Google PageSpeed Tool, dzięki któremu pobierzemy zoptymalizowane wersje naszych obrazków.

Atrybut ALT

Trzeba pamiętać, że roboty wyszukiwarki nie są w stanie odczytać treści obrazków, jeśli nie posiadają one odpowiedniej nazwy oraz opisu. W Joomla można dodać taki alternatywny opis z poziomu edytora tekstowego lub wpisując atrybut bezpośrednio do kodu HTML. To bardzo skuteczne działanie, które pomaga również w pozycjonowaniu grafiki w Google Images.

Mapa witryny

Aby ułatwić robotom Google poruszanie się po stronie należy umieścić na niej plik mapy XML. W ten sposób wszystkie strony zostaną szybciej zindeksowane, a co za tym idzie, mamy większe szanse na sukces w rankingu. Do budowania mapy może służyć rozszerzenie dla Joomla, np. OSmap.

Optymalizacja strony odgrywa kluczową rolę w umieszczeniu jej w rankingu Google. Dlatego należy zadbać o to, aby odpowiednio ją zmodyfikować zgodnie ze wskazówkami. Te podstawowe zabiegi są niezbędne do osiągnięcia topowych pozycji w wyszukiwarce.

Wykres kołowy i słupkowy

Google Analytics i Google Search Console, czyli niezbędnik SEO

Google Analytics

Absolutnie niezbędne narzędzie, zarówno dla początkujących, jak i profesjonalnych pozycjonerów. Na podstawie tworzonych przez niego raportów możemy wprowadzić niezbędne zmiany na naszej stronie, które wygenerują większy ruch. Pozwala to również na ocenę działań SEO oraz skuteczności pozycjonowania. Google Analytics przede wszystkim zbiera informacje na temat użytkowników odwiedzających naszą witrynę, takich jak:

  • Ich lokalizacja
  • Czas przebywania na stronie
  • Skąd do nas trafili, za pomocą wyszukiwarki czy linków zewnętrznych
  • Jak długo przebywali i co robili na stronie

Zebrane raporty pozwalają wyciągnąć wnioski z dotychczasowych kampanii marketingowych. Na ich podstawie można także dowiedzieć się, kim jest grupa docelowa i dostosować do niej wpisy oraz funkcjonowanie witryny. To bardzo skuteczna metoda monitorowania obecności w sieci.

Google Analytics można wdrożyć w stronę opartą na technologii Joomla za pomocą wtyczki, takiej jak Asynchronous Google Analytics lub dodać kod śledzenia Google Analytics do sekcji head bezpośrednio w szablonie HTML.

Google Search Console

Żeby Google w ogóle dowiedziało się o istnieniu naszej strony, należy założyć konto w Google Search Console. W ten sposób uzyskujemy bezpłatny dostęp do analizy witryny oraz dostajemy opcję śledzenia jej pozycji w rankingu Google. Poza tym przyda się także, aby:

  • Sprawdzić na jakie zapytania strona pojawia się w wynikach wyszukiwania
  • Które miejsce zajmuje
  • Prześledzić linki prowadzące do naszej witryny
  • Przetestować wersję mobilną portalu

To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ Google od pewnego czasu zwraca dużą uwagę na responsywność strony na urządzeniach przenośnych, ze względu na to, że bardzo wielu użytkowników decyduje się w ten sposób przeglądać internet. Z pomocą tej usługi dowiemy się także, jakie problemy z wczytywaniem się strony u nas występują. Wystarczy tylko, że dostarczymy nasz adres URL do Google Search Console oraz zadbamy o stworzenie pliku mapy XML, co można zrobić za pomocą rozszerzenia Joomle, np. OSmap.

Zarówno Google Analytics, jak i Google Search Console od dawna używane są przez specjalistów SEO do monitorowania postępów prowadzonych działań związanych z pozycjonowaniem. Pozwalają na szybką reakcję w razie nagłych zmian w liczbie odbiorców lub widoczności strony w rankingu. Poza tym z łatwością można sprawdzić, czy określone działania przynoszą pożądane rezultaty.

Plany pozycjonownia na stole

Pozycjonowanie – samemu czy z agencją SEO?

Istnieje cała masa artykułów oraz kursów video na temat pozycjonowania stron Joomla. Oczywiście nie trzeba być specjalistą od SEO, aby wdrożyć część zaleceń. Natomiast zdecydowanie należy pamiętać, że pozycjonowanie i optymalizacja to nie są jednorazowe przedsięwzięcia. Algorytmy wyszukiwarki nieustannie się zmieniają, dlatego wymaga to ciągłego śledzenia trendów, co jest niezwykle czasochłonne. Poza tym bardziej zaawansowane zmiany wiążą się z koniecznością posiadania przynajmniej podstawowej wiedzy programistycznej, a także marketingowej. Aby upewnić się, że odpowiednio zadbaliśmy o pozycjonowanie, warto udać się do dobrej agencji SEO jak pozycjonowanie stron. Dzięki temu, mamy pewność, że prowadzone działania rzeczywiście pozytywnie wpływają na pozycję naszej strony w rankingu Google.

Zacznij przygotdę z pozycjonowaniem i Joomla

Stwórz własną stronę internetową w jeden dzień, bez umiejętności programowania. W CMS Joomla sam skonfigurujesz serwis w intuicyjnym panelu. Wprowadzisz ustawienia i meta-tagi niezbędne do skutecznego pozycjonowania. Tekst wprowadzisz w wygodnym edytorze i sformatujesz go bez znajomości języków HTML i CSS.

Jeśli szukasz skutecznego sposobu na pozycjonowanie stron internetowych, wyszukiwarka Google jest tutaj, aby Ci pomóc! Adres strony www https://www.sempire.pl/pozycjonowanie-stron.html oferuje profesjonalne usługi pozycjonowania firm, pozycjonowania lokalnego oraz pozycjonowania sklepów internetowych. Poprawi to widoczność Twojej strony w wyszukiwarce, zwiększy ruch na Twojej stronie, a także zwiększy sprzedaż. Oferta dla firm obejmuje: analizę i dobór słów kluczowych, optymalizację stron, optymalizację treści, content marketing, link building, optymalizację meta tagów, title, description, przyjaznych adresów URL, optymalizację nagłówków H1, H2, H3, optymalizację grafik, wdrożenie danych strukturalnych, optymalizację nawigacji wewnętrznej i zewnętrznej, optymalizację przekierowań, konfigurację robots.txt, oraz wgranie mapy strony XML. Ponadto oferta obejmuje zapewnienie właściwej indeksacji strony, sprawdzenie responsywności strony, zbadanie prędkości ładowania strony, optymalizację nagłówków HTTP, instalację i konfigurację narzędzi Google Search Console i Google Analytics, założenie profilu firmy w Google.

Cennik

Wycena jest darmowa

Nasz zespół

Eligiusz Walczak

Eligiusz Walczak

Certyfikowany specjalista Google Ads
Martyna Czarnecka

Martyna Czarnecka

Copywriter
Dobrosław Jabłoński

Dobrosław Jabłoński

Specjalista SEO
Cecylia Sokołowska

Cecylia Sokołowska

Specjalista ds. klientów

TRUSTEE

Sienkiewicza 85/87
90-057 Łódź

Wiadomość wysłana
Nie udało się wysłać wiadomości, spróbuj później.